Geachte RSD-Klant,
mijn naam is Horst Zsifkovits en ik heb Algemeen directeur bij RSD. We bevinden ons momenteel allemaal in een zeer bijzondere situatie en ik wil u graag informatie geven over RSD en over onze reizen:
U kent ons als een betrouwbare aanbieder van studiereizen die u een compleet pakket aanbiedt inclusief reizen, transfers, hotels, excursies en nog veel meer. In de huidige crisissituatie hebben we natuurlijk een heel bijzondere verantwoordelijkheid, waarvan wij ons ten volle bewust zijn.
Wat hebben we de afgelopen weken gedaan?
Onze grootste zorg is de veiligheid van onze gasten en medewerkers. Om deze reden hebben we alle reizen enkele weken van tevoren geannuleerd en dus langer dan wettelijk noodzakelijk zou zijn geweest.
Met uitzondering van een paar mensen die nog in quarantaine verblijven, hebben we al onze gasten met speciale vluchten uit de vakantielanden teruggebracht. We hebben dit op eigen kosten gedaan en nog voordat de regering met een repatriëringscampagne begon.
We hebben gasten die tijdelijk vastzaten in de vakantielanden wegens nationale vluchtannuleringen en grenssluitingen, kosteloos in onze hotels ondergebracht. De mensen zijn van maaltijden voorzien en hebben voortdurend assistentie gehad van onze reisleiders. Onze hotlines zijn bereikbaar, ook al werken veel van onze medewerkers voorzichtigheidshalve van thuis.
Wij informeren al onze gasten tijdig en uitgebreid over reizen die op dit moment geannuleerd moeten worden. U hoeft dus niet zelf actie te ondernemen. Wij regelen automatisch alles wat nodig is voor u.
Verder is het belangrijk voor u te weten dat wij als grote aanbieder van studiereizen met enkele honderden medewerkers en meer dan 2 miljoen gasten tot nu toe, voldoende en degelijk gefinancierd zijn. Dit zal ons helpen om de crisis goed te doorstaan. Toch is deze situatie een heel bijzondere uitdaging, vooral voor alle touroperators. De omzet is van de ene dag op de andere volledig weggevallen.
Veel touroperators hebben miljoenen meer moeten uitgeven om gasten met speciale vluchten terug te brengen van hun vakantiebestemming met bovendien extra accommodatie- en cateringkosten. Ook de normale bedrijfskosten blijven doorlopen zonder dat er enige inkomsten te verwachten zijn in de komende weken.
Daarom vragen wij u om uw solidariteit te betuigen:
Annuleer uw reeds geboekte reizen niet maar stel de reis indien mogelijk uit naar een latere datum. Onze collega’s in de servicecentra kunnen u helpen en vinden graag een alternatieve datum met u voor later in het jaar of volgend voorjaar. In de huidige situatie zou het een grote hulp zijn voor alle touroperators als u zich zou onthouden van eigenhandig annuleren. Ik wil u hartelijk bedanken als u dit in overweging zou willen nemen.
Het belangrijkste is nu dat we allemaal gezond blijven. Samen zullen we deze crisis overwinnen en dan kunnen we de mooiste plekken van de wereld weer ontdekken.
Al vele jaren is het voor ons een enorm genoegen om reizen te organiseren in de mooiste tijd van het jaar. We hopen dat we dit voor u kunnen blijven doen.
Bedankt voor uw aandacht en vertrouwen – en blijf gezond!
Horst Zsifkovits
Algemeen directeur